Kroppslaborationer
Vi valde två olika syntest. Det första var hål i handen och där skulle man titta genom ett pappersrör på handen som var på ett visst avstånd för att se om man såg något hål i handen. Detta fungerade för vissa av oss och för andra inte.
Det andra syntestet var cirkel eller oval. Där man skulle ha ett ovalt pappersrör och ett cirkelformat rör. Du skulle ha ett rör på vardera öga och titta på en vit yta. Du skulle överlappa dem båda och se vad du såg mest utav dessa två former. Även här var det olika svar på testet.
Dessa övningar kan genomföras i en klass men de behöver då förklaras på ett mer tydligt sätt och kan även göra i kombination med andra synövningar. Vi fick olika resultat och det är även viktigt att ta upp med eleverna för att synliggöra att vi alla är olika.
Bedömningsstöd
Ur ett elevperspektiv skulle det kunna förklarats så som att det som doftar i flaskan sprider sig ut i rummet genom luften. Sedan finns det kvar i luften och "åker runt" så att doften känns under en längre tid.
Bedömningsstödet beskriver ungefär på samma vis som vi berättade att en elev skulle förklara det. Dock används mer korrekta ord och benämningar och de beskriver hur det fungerar när molekyler förflyttar sig, vilket kallas diffusion.
Organmemory
Detta spel var kul, det skulle man kunna använda i en klass då det passar sig till olika åldersgrupper. Beroende på om man gick på tid eller antal vändningar så hade vi två olika vinnare, Sandra på tid och Lisa på vändningar.
Vilka spännande övningar ni hade och kul att ni fick olika svar på laborationerna //Den Blå Gruppen
SvaraRaderaBra tips på olika övningar man kan göra i klassrummet och det var kul med reflektion över övningarna också! / Blåbären
SvaraRaderaBra att ni testade spännande synövningar! Väldigt enkla material och enkla att genomföra. Det är jätte-bra att testa innan så man vet om det fungerar....Dessutom verkar det ju ha funkat olika på olika personer. /MIA
SvaraRadera