Studiegruppsarbete 6/9 - 13
Halvan: Här kommer sopbilen! av Arne Norlin och Jonas Burman
Vi har valt att arbeta med en av böckerna i serien om Halvan. I serien finns flera olika böcker som tar upp olika tekniska maskiner som barnen stöter på i vardagen. Exempelvis polisbil, brandbil, flygplan, grävskopa, buss mm.
Vi tänker att vi läser boken högt för klassen för att kunna diskutera ord och innehåll gemensamt. I boken får man följa pojken Halvan när han fantiserar om att köra sopbil. Han beskriver hur en sopbil ser ut och hur den fungerar. Man får i boken följa soporna från den egna soptunnan till sopstationen och hur de hanteras och blir till energi som används till värme.
Med klassen diskuterar vi först bokens innehåll och ställer frågor om tekniken de satt i boken. Tanken med denna boken är att få eleverna att se de tekniska processer som finns i deras vardag. De får dessutom en förståelse för hur sophanteringen går till från hemmet till sopstationen och tillbaka till hemmet via värme.
Vi diskuterar vidare med eleverna om hur och varför de är viktigt att sortera sina sopor. Vi tar med skräp från skolan till en återvinningsstation där eleverna själva får sortera. Vi tänker att man även kan göra ett studiebesök vid en sopstation och ett värmeverk för att se hela processen från sopor till värmeenergi.
Detta är ett enkelt sätt att få eleverna att se tekniken i vardagen.
Det här blir spännande att följa! Lycka till!/MIA
SvaraRaderaDetta låter mycket intressant och nyttigt för eleverna att lära sig, kul att ni vill utveckla med ett studiebesök så de får se det i verkligheten. // Blåbären
SvaraRaderaHej på er!
SvaraRaderaBra bokval där ni får möjlighet att arbeta med tekniken i elevernas vardag. Bra grepp med sopsortering i skolan och med studiebesök som är kopplade till det ni har diskuterat och funderat över.
Tänk också på att det är av vikt att ni låter eleverna få möjlighet att själva konstruera en enkel artefakt som kan kopplas till boken och elevernas vardag.
Hälsningar Cecilia