Med kropp menar vi föremålet och med massan menar vi föremålets vikt.
Tyngdpunkten ligger där kroppen/föremålet har jämvikt.
Det är viktigt att eleverna får laborera och se hur tyngdpunkten kan flyttas vid påverkan av andra krafter.
Ett bra sätt att experimentera med detta är att låta eleverna ta fram en rund limtub, en linjal och tre legobitar. De börjar med att placera linjalen på limtuben och hitta jämvikt med hjälp av två legobitar, en på varje sida om linjalen. Innan förutspår eleverna vart tyngdpunkten är. Sedan förutspår eleverna vad som kommer hända med tyngdpunkten om de placerar den tredje legobit på en sida av linjalen. Sedan får de förklara hur de får jämvikt igen och vad som händer med tyngdpunkten. Efter experimentet diskuterar klassen vad som hände och varför.
För ytterligare förståelse av tyngdpunkten och att den kan förflytta sig i kroppen kan man låta eleverna stå upp och böja sig framåt för att känna hur tyngdpunkten flyttas närmare golvet. Sedan låter man eleverna göra detta igen fast denna gång står de mot en vägg. Vad händer med tyngdpunkten då? Diskussion i klassen avslutar även denna övning.
Lisa visar tyngdpunkten på ett enkelt sätt. |
Bra experiment och inte speciellt svåra att använda i verkligheten //Den Blå Gruppen
SvaraRaderaHej gruppen! Bra laboration, bra att ni tar upp att tyngdpunkten kan flytta på sig..
SvaraRaderaMvh Edisa
Vi tycker att det var bra att ni tänker att eleverna får laborera och se att tyngdpunkten kan ändras vid påverkan av andra krafter. Eleverna får bättre förståelse om de får testa själva. /Skogsmullarna
SvaraRadera