Under seminariet diskuterade vi kring hållbar utveckling. Vad det är och hur vi ska sträva mot en bättre miljö i världen. Vi diskuterade olika faktorer som påverkar växthuseffekten och den globala uppvärmningen. Vi diskuterade framförallt kring människors egoism. Diskussionerna ledde in kring fattigdomen i världen, olikheterna som råder i världen och hur stor påverkan människan har på jorden. I stort sett diskuterade vi kring faktorer och handlingar som leder till en allt sämre miljö och förändringar som sker på grund utav detta men även vad vi ser för lösningar till att förbättra och sträva mot en hållbar utveckling.
Vi diskuterade även kring hur vi kan arbeta tillsammans med eleverna i skolan. Vi kom då fram till att det är betydelsefullt att medvetandegöra eleverna och arbeta praktiskt. Ett exempel kan vara att låta eleverna vara ute i naturen och följa dess utveckling samt undervisa kring allemansrätten. Olika studiebesök på exempelvis sopstationer, reningsverk etc för att konkret visa eleverna hur processerna går till. Det är viktigt att arbeta med hållbar utveckling i alla åldrar dock är det betydelsefullt att anpassa undervisningsnivån för den grupp eleverna har.
Bra sätt att arbeta i en klass med hållbar utveckling och bra att ni tänkt på att man anpassar undervisningsnivån för den grupp elever man har, men ändå att man ska arbeta med hållbar utveckling i alla åldrar. /Skogsmullarna
SvaraRadera