måndag 16 september 2013

Inlämningsuppgift Materia och energi

Tändsticka
+


Torra pinnar
+
         
Blåst
+

Värme stiger
=

För att elden är något som man ska ha respekt och kunskap om har fröken i klass 2B bestämt att klassen ska gå ut i skogen för att grilla korv.

Tillsammans ger de sig ut med ryggsäck och stövlar till skogen. Fröken har med sig korv till barnen för att grilla. När de kommer fram till gläntan slår de sig ner i en ring där fröken ska berätta vad som behövs för att starta en eld. Hon frågar barnen vad de tror behövs. Det vill säga syre, värme och bränsle. De delar upp sig i tre grupper. Den första gruppen hämtar bränsle i form av torra pinnar och torkat gräs. Den andra gruppen gör inordning eldplatsen för att elden inte ska sprida sig. Den sista gruppen får en kluring av fröken. ”hur hämtar vi syret för att elden ska få liv?” De diskuterar och kommer fram till att syre finns överallt.
När eldplatsen är iordninggjord tar fröken fram sin tändsticksask och tänder tändstickan. Hon förklarar att det egentligen bara behövs en liten gnista för att tända eld på det torra gräset som sedan sprider sig och tar fart i pinnarna, som till slut blir till en stor eld. 
Fröken förklarar även att elden ger värme. Ju närmare elden du kommer desto varmare blir det.
Nu kan barnen äntligen grilla sina korvar.

Sist men inte minst går fröken in på hur man ska släcka elden när det är tid att bege sig tillbaka till klassrummet.
Fröken berättar för barnen att när de startade elden behövde den syre och utan syre släcks elden. Alltså måste syret tas bort. Barnen ger förslag på hur de kan ska släcka elden. De olika förslagen var att de skulle hälla vatten över elden eller ha ett stort lock och kväva den med.
Fröken tar fram en stor hink som de hämtar vatten med ur den lilla bäcken som rinner en liten bit ifrån dem. De släcker elden och beger sig tillbaka till skolan.


5 kommentarer:

  1. Vilket bra sätt att förklara genom en berättelse! Också tydligt med bilderna i början av inlägget.
    /Evert

    SvaraRadera
  2. Vad tydligt och bra det blev med bilderna i början! Intressant och bra sätt att arbeta på //Den Blå Gruppen

    SvaraRadera
  3. Bra ide att föra in informationen i en berättelse!//blåbären

    SvaraRadera
  4. Vad bra av er att ha hela förklaringen vad eld är både i bilder och i text. Elever förstår på olika sätt och därför tyckte vi att det var mycket smart av er att ha med olika sätt att förklara på. /Skogsmullarna

    SvaraRadera
  5. Hej Lisa, Therese, Sandra, Camilla, Marlene och Madde! Mycket fyndigt sätt att lära ut vad eld är. Bra jobbat!

    Mvh Edisa

    SvaraRadera