måndag 28 oktober 2013

Molekylverkstan i Stenungsund

Här kommer lite bilder från vårt besök på Molekylverkstan i Stenungsund.

Camilla har fått på sig labb rocken och börjar labba för fullt.

Madde sänker ner varmt vatten i kallvatten för att se att det varma vattnet stiger och lägger
sig längst upp vid ytan. Vulkanen i flaskan.

Här stiger det varma vattnet. 

Vandrande färger, viktigt att det är vattenlösliga pennor.

Vi lärde oss att om man lägger en kula på toapapper och droppar vatten på så går kulan igenom
pappret nästan med en gång. Hushållspappret var starkare och kulan gick inte igenom så snabbt.

Här gick kulan igenom toapappret. 

Vi smutsar ner vatten för att sedan genomföra en mindre rening av vattnet.

Reningen är i full gång

Trots att vattnet kan verka rent syns det tydligt att det inte är det då Camilla blåser bubblor i det.

En reningsprocess till.

Smutsen och vattnet delar sig.

Cecilia går igenom vissa av laborationerna.

Madde och Camilla gör spa-bomber som vi sedan fick ta hem.

TADA!

Kul med ljus!


Till sist fick vi göra en laboration som vi fick ta med hem då vi inte kunde se resultatet
fören nästa dag. Lägga godisråttor i
1. Vatten
2. Vatten med socker i
3. Sirap
Det som hände var att nr 3. blev större medans nr 2 nästan var borta i alla fall genomskinlig och nr 1. hade inte förändrat sig så mycket...

Det var en rolig och spännande dag på molekylverkstan där man får med sig en del som vi sedan kan använda med våra framtida elever.

Frågorna vi skulle fundera på vid detta besök hittar ni svaren på här:



  • Inom vilka arbetsområden/teman skulle det passa speciellt bra med ett besök på Molekylverkstan för en klass F-3? Motivera och förankra i styrdokumenten!
Vi anser att man kan arbeta inom alla naturvetenskapens områden men framför att kemi. Lgr 11 säger att eleverna ska få experimentera inom naturvetenskapen och Molekylverkstan  lämpar sig väl för det. 
  • Ge exempel på övningar/aktiviteter i Molekylverkstans utställning som illustrerar några viktiga begrepp som har med materia/materials egenskaper att göra.
 Vi testade vattnets egenskaper genom att färga varmt vatten och släppa ner det i kallt vatten för att se vad som händer vid olika temperaturer. Lgr 11 säger att eleverna ska jobba med vattnets olika former ex. fast, flytande och gas. Detta jobbade vi med genom olika experiment där man ser vattnets olika faser.
  • Ge exempel på någon aktivitet i utställningen som ni i gruppen tyckte var speciellt intressant/spännande.
Ur ett barnperspektiv tycker vi att brusbomben var roligast för att den smällde. Ur ett lärperspektiv tycker vi reningsprocessen var mest intressant då det är viktigt att förstå att bara för att vattnet ser rent ut behöver det inte var det.
 

1 kommentar:

  1. Kul att se era bilder från dagen. Bra tankar om hur man kan använda sig av idéerna från Molekylverkstan i undervisningen./MIA

    SvaraRadera